Leiders staan voor de uitdaging om hun team mee te nemen op reis naar een nieuwe toekomst. Verandering, nieuwe kansen en bedreigingen zijn aan de orde van de dag in elke organisatie. Invloedrijke leiders weten dat zij alleen hun team kunnen overtuigen om hun inzet en motivatie te geven voor nieuwe doelen. Dit vergt een visie die getuigt van lef en creativiteit. En deze visie moet krachtig gecommuniceerd worden.
Leiders zijn niet altijd geboren met de vaardigheden voor inspirerende communicatie. Maar het goede nieuws is dat deze vaardigheden te leren zijn, en dat elke leider kan werken aan het versterken van zijn overtuigingskracht en de impact van zijn woorden kan versterken.
Download hier vast onze infographic met zes tips om je volgende overtuigende speech het best tot zijn recht te laten komen.
Of je nu een collega, een team, een leidinggevende, een recruiter of een heel conferentiepubliek voor je wilt winnen, effectief vertellen van verhalen is de sleutel. Door een overtuigend verhaal te vertellen, bouw je geloofwaardigheid op voor jezelf en je ideeën. Het is de manier waarop je een mensen inspireert en een organisatie leidt.
In de handen van een invloedrijke leider kunnen goede verhalen teams helpen veranderingsprocessen te omarmen. Vaak gebruiken mensen verhalen om dingen te begrijpen nadat ze gebeurd zijn – zoals die keer dat je team in recordtijd bij elkaar kwam – om het moreel op te krikken wanneer ze voor soortgelijke uitdagingen staan. Maar leiders kunnen verhalen ook gebruiken om een betere toekomst te conceptualiseren voor hun teams, zodat zij zich realiseren dat deze visie het waard is om voor te vechten.
Mensen maken op emotioneel niveau contact met verhalen. Goede communicatoren weten dit, en steeds vaker wordt storytelling gezien als een essentiële zakelijke vaardigheid voor leiders. Hoe kun je zorgen dat je boodschap impact heeft? Je boodschap je medewerkers motiveert? Hoe dring je diep door in de belevingswereld van klanten of je team? Of je team te inspireren om een uitdaging op het werk te overwinnen? Door het formuleren van slimme vragen en het creëren van interactie krijgt jouw verhaal draagvlak bij medewerkers of klanten.
Hoe je communiceert kan elk initiatief maken of breken. Het vergt oefening, maar als je het goed doet, kan dit een grote impact hebben op je team, je organisatie, en je hele carrière.
TIP: Download hier onze infographic met zes tips om je volgende overtuigende speech het best tot zijn recht te laten komen.