Goede gesprekken zijn geen vanzelfsprekendheid

Vaak denken we dat gesprekken automatisch goed verlopen. We hebben inmiddels al tientallen jaren ervaring met gesprekken toch?! Helaas blijkt uit vele onderzoeken en enquêtes dat gesprekken op het werk vaak niet zo soepel verlopen. Slechts ± 50% van alle werkgesprekken worden als goede gesprekken beoordeeld en dit heeft een direct effect op de betrokkenheid en motivatie van medewerkers.

Wil jij alvast 10 tips voor een goed gesprek ontvangen? Klik dan hier.

Waarom zijn goede gesprekken zo moeilijk om te hebben?

We leven in een tijd waar veel van onze communicatie digitaal plaatsvindt. Waar je vroeger het kantoor van je baas binnenliep, of een klant belde, stuur je nu steeds vaker een email, of chat bericht. Verschillende onderwijzers trekken al aan de bel dat gespreksvoering en luistervaardigheden als steeds moeilijker worden ervaren door kinderen en tieners. Gebrek aan oefening en te veel digitale afleiding zijn de boosdoeners.

Om een gesprek echt goed te laten verlopen moeten beide personen volledig mentaal aanwezig zijn. Mensen kunnen wel naar 500 woorden per minuut luisteren, maar kunnen maar 225 woorden per minuut spreken. Dat verschil van 275 woorden, geeft onze hersenen de tijd om zaken in te vullen, aan andere dingen denken en alvast een reactie voor te bereiden. Het is de kunst om die drukte in je denken bewust tegen te houden en echt te luisteren en pas nadat iemand is uitgepraat een denkpauze te nemen om je reactie te formuleren.

We moeten bewust breken met de snelle, kant-en-klare, onmiddellijke verwachtingen die we onbewust hebben. Vertraging betekent ook vaak verdieping, en dat kun je alleen ervaren in een goed gesprek. Dus laat je hersenen eens wat langzamer werken, en ervaar de verrijking hiervan, want in goede gesprekken kun je altijd wat van de ander leren!

Als je echt geïnteresseerd bent in de ander en wat deze persoon te zeggen heeft dan zal de andere persoon je aanwezigheid en interesse altijd ervaren als authentiek. En dat is de belangrijkste voorwaarde voor een goed gesprek.

TIP: Download hier nog even de 10 tips voor een goed gesprek.

Andere interessante blogs

Operationeel Management

Welke ontwikkelingen kunnen we de komende tijd op het gebied van klantcontact verwachten? DIRECT Klantcontact dook in de ‘lijstenbrij’ en destilleerde daaruit de belangrijkste trends. Conclusie: de komende tijd maakt ‘tech’ duidelijk plaats voor ‘touch’

Lees Meer »