Receptievaardigheden

Receptievaardigheden: een gastvrije receptie

Een gastvrije receptie is het visitekaartje van een organisatie. Of je nu werkt in een hotel, kantoor, zorginstelling of een andere branche waar klantgerichtheid van essentieel belang is, deze training biedt de nodige vaardigheden en kennis om een professionele en vriendelijke ontvangst te bieden.

Een training receptievaardigheden helpt je om je klantenservice naar een hoger niveau te tillen. Je leert essentiële vaardigheden zoals effectieve communicatie, klantgerichtheid, empathie en probleemoplossend vermogen. Dit stelt je in staat om gasten en klanten een uitstekende service-ervaring te bieden, wat resulteert in tevredenheid, loyaliteit en positieve mond-tot-mondreclame.

In receptiewerk kunnen zich uitdagende situaties voordoen, zoals klachten, noodgevallen of lastige gasten. Een training receptievaardigheden bereid je voor op het omgaan met dergelijke situaties op een professionele en beheerste manier. Je leert technieken om met conflicten om te gaan, problemen op te lossen en klachten adequaat af te handelen.

Voor wie is de training receptievaardigheden interessant?

De training ‘Receptievaardigheden’ is interessant voor verschillende doelgroepen die betrokken zijn bij receptiewerkzaamheden of klantgerichte taken binnen een organisatie. Dit omvat zowel ervaren receptiemedewerkers als nieuwkomers in de rol. De training helpt hen om hun bestaande vaardigheden aan te scherpen, nieuwe vaardigheden te leren en een hoger niveau van professionele dienstverlening te bereiken.

Maar ook medewerkers die werkzaam zijn bij de frontoffice, zoals hotelreceptiemedewerkers, baliepersoneel of medewerkers in een servicegerichte omgeving, kunnen profiteren van de training om hun gastvrijheid, communicatie en klantenservicevaardigheden te verbeteren.

In sommige organisaties kan administratief personeel ook verantwoordelijk zijn voor receptiewerkzaamheden, zoals het ontvangen van gasten, het beheren van telefoongesprekken en het plannen van afspraken. Een training receptievaardigheden helpt hen om deze taken effectief uit te voeren.

Inhoud training 

Iedere training is maatwerk. Wij ontwikkelen deze receptievaardigheden training geheel naar de behoefte van jouw organisatie. Met als leidraad thema’s als:

  • Gastvrije omgeving creëren
  • Effectieve communicatie
  • Telefoonetiquette
  • Omgaan met lastige situaties
  • Gastenontvangst en begeleiding
  • Persoonlijke vaardigheden en uitdagingen
  • Passende service bieden
  • Praktijkscenario’s


Receptievaardigheden: oefenen met een trainingsacteur

De kracht van receptievaardigheden leer je vooral door het te doen en te ervaren middels realistische praktijkscenario’s. Binnen deze receptievaardigheden training bieden we de mogelijkheid om te werken met een professionele trainingsacteur.
Door de inzet van een trainingsacteur kunnen situaties snel inzichtelijk en visueel aangeboden worden. Maar ook om deelnemers daadwerkelijk te laten ervaren wat gedrag doet en welk effect dit heeft is de inzet van een trainingsacteur van grote toegevoegde waarde binnen deze receptievaardigheden training.

Dit alles uiteraard in een veilige leeromgeving waarin iedereen de mogelijkheid aangeboden krijgt om daadwerkelijk te ervaren en te oefenen met de aangereikte tools om zo de spreekwoordelijke eerste stappen te kunnen zetten.
Door de opbouw van de training, bestaande uit verschillende werkvormen, zal op laagdrempelige wijze de cursist meegenomen worden in de leermomenten met de trainingsacteur.

Algemeen trainingsdoel

Na afronding van deze training ben je beter voorbereid om een positieve bijdrage te leveren aan de receptieafdeling van jouw organisatie. Je bent in staat om een professionele en gastvrije omgeving te creëren, klantgerichte service te bieden, communicatievaardigheden toe te passen, om te gaan met uitdagende situaties en efficiënt taken en informatie te beheren. Deze vaardigheden zullen je helpen om zelfverzekerd en succesvol te zijn in je rol als receptiemedewerker, ongeacht of je in een hotel, kantoor, medische instelling of andere organisatie werkt.

Receptievaardigheden: leren en ontwikkelen mag leuk zijn!

Wij zijn van mening dat persoonlijke ontwikkeling naast leerzaam ook leuk mag zijn! Sterker nog: de ervaring leert dat de leerstof hier ook veel beter door wordt opgenomen. Door de opbouw en inhoud van onze trainingen, met daarin afwisselende werkvormen en een goede balans tussen theorie en praktijk, investeren wij in een positieve en energieke leerbeleving.

De receptiemedewerker is het visitekaartje

Als receptiemedewerker ben je het visitekaartje van de organisatie. Deze training op het gebied van receptievaardigheden helpt je om jouw professionele en gastvrije uitstraling te vergroten. Je leert hoe je een goede eerste indruk maakt en hoe je jezelf representatief kunt presenteren.

Receptiewerk vereist goede organisatorische vaardigheden en het vermogen om meerdere taken tegelijkertijd uit te voeren. Een training helpt je om je tijd efficiënt te beheren, prioriteiten te stellen, je taken te organiseren en productief te blijven in een dynamische omgeving.

Wil je meer informatie ontvangen over deze receptievaardigheden training of nader kennismaken? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op en laat je inspireren.

Offerte aanvraag

We kijken ernaar uit om kennis met je te delen!

Vul hieronder je gegevens in. Je ontvangt een bevestiging van je aanvraag in je mailbox. Heb je hulp nodig? Bel even naar 085 – 800 88 50 of stuur ons een e-mail via info@invk.nl